سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستاری

نلسون ماندلا

    نظر

من آزادانه عفو می کنم و کاملا می بخشم. از همه رنجش ها دست بر می دارم و می آسایم.

هر گونه داوری و انزجار و انتقاد و خصومت را کنار می گذارم. همه بارهایم را به خدا می سپارم تا همه مسائل را به شادمانی حل کند و همه چیز را شفا بخشد.

من حیات را تکریم می کنم تا همه موهبت های عالی زندگی را بدست آورم و این موهبت های بی همتا را با دیگران تقسیم کنم.

 

نلسون ماندلا


پرستار امروز، من و توایم

    نظر

بعضی ها فکر می کنن که پرستاری هیچی نداره و باورشون می شه که حرفه جذابی نیست حتی بعضی ها اطمینان دارن که اشتباه کردن وارد این حرفه شدن به خاطر همین همیشه غر میزنن همیشه دنیا رو وارونه می بینن و کارشون رو مستحق عذاب و فشار و بد بختی.


این پرستارا که اغلب یا جزو اونائیم و یا از این دست آدما به عنوان همکار زیاد سراغ داریم، همیشه با نا امیدی کارو دنبال می کنن، آستانه تحمل و درک سختی های زیبای حرفه رو ندارن واسه همین خیلی زود عصبی می شن و نالیدن از مشکلات و داد زدن سر مریض و... ویژگی بارزشون شده و به دلیل همین نداشتن علاقه و انگیزه به خودشون هیچ زحمتی نمی دن که واسه حرفه شون تلاش کنن و یا حداقل به خاطر اونچه که درس و مشق نوشتن و علم آموختن اونارو به دیگران انتقال بدن در نهایت پرستاری چیزی شده شبیه به اسکلت که هیچ جون و هیچ رمقی واسه کار کردن نداره خیلی وقتا وحشت و بی حالی از این اسکلته بیداد می کنه،البته قبول دارم که همه پرستارا اینطوری نیستن و قبول دارم که فشار و سختی های این حرفه آدم رو رنجور و خسته می کنه و تاب تحمل و مقاومت رو از آدم می گیره و شاید به تعبیر بهتر همون واژه اسکلته رو به ذهن بیاره ... اما حرف من یه چیز دیگه س همه اینا رو گفتم که به یه نتیجه گیری برسم که:پرستاری زیبائیهایی داره که تا روزنه های دیدن اون زیبائیها رو پیدا نکنی و تا زمانی که چشمها به دیدن اون زیبائیها عادت نکنه وارونه دیدن پرستاری چیز عجیبی نیست.


من و دوستم که هر دو هم پرستاریم و از کارمون لذت می بریم، می خوایم با کمک هم دریچه هایی واقعی از حرفه مون رو به همکارامون نشون بدیم و به همه بگیم که این اسکلت سفید پوش و سخت و زمخت که تعبیر بیشتر همکارامونه، شریان و جریان داره، محبت و مهربونی داره، پوست صورتش صورتی و سفیده، لبخند می زنه و مانند همه آدمای دیگه دنیا و بلکه بسیار بالاتر و بهتر از اونا مهربونی و لبخندش رو به همنوعاش تقدیم می کنه، می خوایم بگیم توی این حرفه که قدم گذاشتیم اگه نتونیم شرایط رو به نفع خودمون تغییر بدیم و اگه از لذت ها و دلخوشی های حرفه اطلاع نداشته باشیم چیزی جز سختی و بی علاقگی تا سالهای آخر کاری در حرفه مون عایدمون نمی شه.


ما می خوایم علم و علاقه و محبت و یکرنگی که ما پرستارا داریم رو به همه نشون بدیم و داد بزنیم: حرفه ما هویت ماست فریاد بزنیم: خدا مارو دوست داشته که پرستار شدیم برهان بیاریم و عمل کنیم که دانش حرفه مون مستحق تحصیل چهار ساله مون تو دانشگاهه. و به همه پرستارا بگیم که زیبائیهای حرفه پرستاری فقط به اندازه انگشتهای دو دست نیستن بلکه اونقدر بگیم که همه باورشون بشه که زیبائی ستاره ها و شمارش اونا در شب سیاه به مثابه زیبائی های حرفه مونه که تلالو و روشنایی به حیات آدما ی خسته و رنجور دنیا می ده.


کمیته محققین

 کمیته دانشجویی محققین جوان نظام پرستاری کشور ( واحد فسا )

 از دانشجویان پرستاری،اتاق عمل،هوشبریوفوریتهای پزشکی دانشگاه فسا 

 عضو می پذیرد 

 

                                                            

یک کرسی برای پرستاران اورژانس در شورای عالی

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به این که تعداد پرستاران اورژانس یک بیستم پرستاران کل کشوراست، گفت: کسب یک کرسی در شورای عالی نظام پرستاری برای پرستاران فوریت‌های پزشکی ضروری است.

شریفی مقدم در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این که گروه از پرستاران فوریت‌های پزشکی کشور شامل کاردان بیهوشی، بهیار، کاردان اتاق عمل و فوریت‌ها هستند، اظهار کرد: این گروه از پرستاران علاوه بر داشتن مشکلات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مشکلات خاصی نیز گریبانگیر آنهاست.

وی تصریح کرد: با توجه به این که در بیمارستان‌ها همه امکانات و اقدامات از قبل پیش‌بینی شده اما پرستاران اورژانس باید تمامی اقدامات احیا را در داخل آمبولانس انجام دهند که کار آنها را بسیار دشوار می‌کند.

شریفی مقدم با بیان این که پرستاران فوریت‌های پزشکی باید دارای تسهیلات خاصی باشند، خاطرنشان کرد: این گروه از پرستاران باید تفاوت‌هایی با سایر گروهای پرستاری داشته باشند؛ زیرا فعالیت آنها بسیار متفاوت است.

وی با بیان این که پرستاران اورژانس، خدمات پرستاری را در شرایط بحران انجام می‌دهند،‌ اذعان داشت: همچنین ایمنی کار این گروه پرستاری بسیار کمتر است و گاهی اوقات، احتمالا رانندگی و حمل بیمار نیز برعهده پرستاران قرار داده می‌شود که ریسک کاری آنها را افزایش می‌دهد.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری با بیان این که امکان ادامه تحصیل برای کاردان‌های پرستاری و تکنسین‌های تجربی از جمله درخواست‌های پرستاران اورژانس است، تصریح کرد: این گروه پرستاری خواستار ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند که جزو سیاست‌های سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت است.

وی با بیان این که کاردان‌های بیهوشی اورژانس از مزایا و تسهیلات درجه یک مشاغل سخت و زیان آور بهره نمی‌برند، اظهار کرد: کاردان‌های بیهوشی به ازای هر چهار سال، یک سال بخشودگی می‌گیرند. این در صورتی است که سایر گروه‌های پرستاری به ازای هر پنج سال، یک سال بخشودگی دریافت می‌کنند.

شریفی مقدم با بیان این که 87 درصد پرستاران بیمارستان‌ها را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: همچنین پرستاران اورژانس خواستار امکان حضور بیشتر پرستار مرد و رفع کمبود پرستاران در اورژانس کشور هستند.

وی تصریح کرد: ایجاد جایگاه مدیریتی پرستاران در اورژانس کشور باعث مطالبه و پیگیری حقوق، ساماندهی آموزش‌ها و غیره در این گروه می‌شود.

شریفی مقدم با بیان این که ضرورت کسب یک کرسی در شورای عالی نظام پرستاری برای پرستاران فوریت‌های پزشکی وجود دارد، خاطرنشان کرد: شورای عالی نظام پرستاران به عنوان سیاست گذار نظام پرستاری نقش مهمی در مطالبه حق و حقوق پرستاران دارند که نماینده تمامی گروه‌های پرستاری در آن وجود داشته و تنها گروه پرستاران اورژانس هیچ نماینده‌ای در آن ندارند. بنابراین ضرورت کسب یک کرسی ضروری به نظر می‌رسد.


Nursing

    نظر

پرستار و پرستاری

پرستاری یکی از کلیدی ترین اعضای تیم مراقبتهای بهداشتی درمانی است که نقش او در کنترل بیماریها، مراقبت حمایتهای جسمی، روحی و روانی و اجتماعی بیماری از سوی بزرگان علم پزشکی نوین مورد تایید قرار گرفته است.

پرستار علاوه بر خدمات درمانی مسئول آموزش و برقراری ارتباط با مددجو و آماده سازی اوست.

مجمع بین المللی پرستاران چهار هدف مهم را در حیطه وظایف پرستاری تعیین کرده است.

1- پیشبرد بهبود و برقراری بهداشت

2- پیشگیری از بیماری ها

3- حفظ تندرستی

4- تسهیل در تطابق وتسکین درد و رنج بیمار

 

تاریخچه و تغییر و تحولات پرستاری در دنیا

از ابتدای تاریخ پرستاری یک نوع خدمت اجتماعی برای حفاظت و نگهدارای از خانواده بود.

و پرستاری با تمایل برای سلامتی افراد و فراهم کردن راحتی و اطمینان خاطر برای بیماران آغاز شد.

در طب هندی که یکی از منابع بزرگ طب جهان و ایران است، همزمان با درمان بیماران مراقبت از آنها توسط افرادی که بعدها پرستار نامیده شدند صورت گرفته است. برای پرستاران خصوصیاتی مانند عفت، پاک چشمی و آشنایی با خواص دارویی لازم بود.

فلورانس نایتینگل بانی پرستار نوین اولین فلسفه پرستاری براساس حفظ وارتقای سلامت مردم را پایه گذاری کرد.

او اولین برنامه سازمان یافته آموزش پرستاری را در مدرس? آموزشی نایتینگل در بیمارستان سن توماس لندن ایجاد کرد .

 

پرستاری در اسلام

پرستاری از مجروحان و کمک به ناتوانان در فطرت و نهاد هر انسانی وجود دارد و دین اسلام نیز اهمیت ویژه ای برای این کار قائل است. در آیه 32 سوره مائده آمده است هر کس فردی را زنده کند و به جامعه پرتلاش انسان بر گرداند مثل این است که همه مردم را زنده کرده است.

در جنگ های مسلمانان بانوان خاندان پیامبر(ص) و زنان مسلمان در خدمات پرستاری شرکت می کردند. حضرت زینب (س) نیز در جنگهای صدر اسلام و جنگ کربلا از مجروحین و مصدومین مراقبت به عمل آورده است لذا در کشور ما ایران روز تولد حضرت زینب کبری(س) روز پرستار نام گرفته است.

 

پرستاری در ایران

حدود 100 سال قبل انجمنی دایر شد و شروع به کار کرد که اهداف ظاهری آن اعزام افراد خیر و نیکوکار به ممالکی بود که از نظر خدمات پرستاری در رد? پایینی قرار داشتند. در سال 1294 هجری شمسی نخستین آموزشگاه پرستاری در ارومیه گشایش یافت، در سال 1297 نیز آموزش پرستاری در تهران به صورت رسمی شکل گرفت. در سال 1311 در بیمارستانی در کرمانشاه و همدان ، در سال 1315 در تهران، تبریز و مشهد، درسال 1316 مدرسه پرستاری در شیراز به تربیت پرستار پرداختند ، در سال 1315 با تلاش دولت وقت اولین مدرسه پرستاری در دانشسرای مقدماتی  تاسیس و کارهای عملی در بیمارستان زنان انجام شد در سال 1319 در بیمارستان زنان مدرس? تاسیش شده که مدیریت آن را یک نفر ایرانی بر عهده داشت و تحت نظارت اداره فرهنگ بود در سال 1320 مدرسه عالی پرستاری شرکت نفت، سال 1327 مدرسه پرستاری دانشگاه شهید بهشتی ، سال 1328 مدرسه پرستاری دانشگاه تهران، تاسیس شده و تحت سرپرستی پرستاران  خارجی شروع بکار کردند پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تحولات چشمگیری در عرصه های مختلفی ایجاد شد و تعدادی از مدارس پرستاری به دانشکده های پرستاری تبدیل شدند و آموزش پرستاری به شکل آکادمیک ادامه یافت پرستاران همزمان با انقلاب اسلامی و مبارزات مردمی با انجام فعالیتهای مستمر خود خدمات ارزنده ای به انقلابیون و مجروحین ارائه می دادند به طوریکه به علت مقرارت منع رفت و آمد تعدادی از پرستاران علیرغم مشکلات فراوان خانوادگی قادر به  خروج از بیمارستان برای روزهای متوالی نبودند. همچنین در دوران دفاع مقدس پرستاران همواره از جمله گروههایی بودند که حضور مستمری در خطوط مقدم جبهه ها داشتند و هر جا مجروحی بود پرستاران و کادر امدادی بر بالین وی حاضر بودند، در بیمارستانهای صحرایی و در سخت ترین شرایط به کمک مجروحین شتافتند ودر این راه پرستاران نیز شهدا و ایثارگران بسیاری تقدیم انقلاب کردند.  پرستاران بیمارستانهای سطح کشور نیز با ازدحام بیش از حد مجروح مواجه بودند و شیفت های طاقت فرسا را با دل و جان انجام می‏داند.

 

 

سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران

داشتن نظام صنفی مستقل که بتواند مدافع حقوق پرستاران و مرجعی جهت رسیدگی به مشکلات پرستاران کشور آرزوهای دیرینه پرستاران ایران بود قبل از انقلاب تلاشهای پراکنده دراین زمینه انجام شد که نهایتاً منجر به تشکیل انجمن پرستاران ایران در قبل از انقلاب شد و فعالیتهای پراکنده ای نیز دراین زمینه انجام شد. با پیروزی انقلاب اسلامی این انجمن نیز فعالیت خود رامتوقف کرد و بعد از آن بطور پراکنده انجمنهایی که عمدتاً تشکیلات سیاسی با رویکرد حرفه ای بودند تشکیل شد ولی همچنان مسائل پرستاران بدون متولی باقی ماند بتدریج درسالهای 1373 با تلاش عده ای از دلسوزان جامعه پرستاری که عمدتاً دانشجویان پرستاری و اعضاء هئیت علمی بودند هسته های اولیه فعالیت در جهت پیگیری نظام پرستاری تشکیل شد‌ ـ این هسته اولیه بنام شوراهای همبستگی پرستاری با هدایت دانشجویان آغاز شد.

این شورا مکاتباتی با ریاست جمهوری، رئیس مجلس، وزارت بهداشت و درمان در خصوص مشکلات جامعه پرستاری داشت همچنین این شورا با دانشکده های پرستاری  جهت اتحاد در سطح کشور مکاتبه کرد وهمزمان به روشنگری در سطح جامعه پرداخت. در دیماه 75 کمیته های پیگیری نظام پرستاری کشور درهمایش ای در شهر تبریز تشکیل شد و رسماً کار خود را آغاز کرد.

در همایشی در سال 1376 پیش نویس تهیه شده قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری به نمایندگان مجلس حاضر درهمایش در شهر مشهد ارائه گردید و آنان طی نامه ای به وزارت بهداشت با توجه به درک مشکلات پرستاری  خواستار تشکیل سازمان نظام پرستاری شدند.

بعد از این تاریخ تا اسفند 79 تعداد زیادی همایش های  کشوری در شهرهای تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، تهران، مشهد بسیاری از شهرهای دیگر برگزار شد و بالاخره در اسفندماه 1379 کلیات تشکیل سازمان نظام پرستاری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. و در جلسه علنی دی ماه 1380 قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری با حذف اجباری بودن عضویت از سازمان مورد تصویب مجلس قرار گرفت.

انتخابات هیئت مدیره های سراسر کشور در 29 شهریورماه 81 انجام شد و 85 هیئت مدیره در سراسر کشور با رأی مستقیم پرستاران انتخاب شدند.